سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از فــــرش تا عـــــــــرش

امام جعفر صادق (ع)

نام : جعفر

لقب : صادق

کنیه : ابو عبدالله

نام پدر : محمّد

نام مادر : فاطمه دختر محمّد بن ابوبکر

تاریخ تولّد : 17 ربیع الاول 83 هجری ، مدینه

تاریخ شهادت : 25 شوال 148 هجری

محل دفن : قبرستان بقیع ، مدینه

مدّت امامت : 31 سال

 ***

شهادت ...

در سال 147 هجری منصور ، خلیفه ی عباسی ، از بغداد به مدینه آمد . منصور به وزیرش دستور داد که امام صادق را نزد او بیاورد .

وزیر به منزل امام صادق رفت و به او خبر داد که خلیفه می خواهد شما را ببیند . امام صادق لباس پوشید و از خانه بیرون زد و نزد منصور رفت . منصور با دیدن امام صادق ، از جای خود بلند شد و با عصبانیّت گفت:« شنیده ام که مردم عراق و ایران تو را رهبر و امام خود می دانند . آیا می دانی که این مسئله خلافت من را سست می کند ؟ اگر دست از کارهایت بر نداری مطمئن باش که تو را می کشم .»

امام صادق با شنیدن این حرف گفت:« خداوند به سلیمان پیامبر نعمت های زیادی بخشید و سلیمان هم خدا را شکر گفت . در عوض ، ایّوب پیامبر که پیش از سلیمان بود به گرفتاری ها و بلا های زیادی مبتلا شد ؛ امّا ایّوب هم صبر پیشه کرد و خدا را شکر گفت .»

حرف امام باعث شد که منصور به خود بیاید . از آن حالت خشم و عصبانیت به حالت عادی برگشت و به امام صادق احترام گذاشت . وقتی امام می خواست به خانه اش برگردد ، منصور او را تا خانه اش همراهی کرد .

مدتی از آن حادثه گذشت . منصور که نمی توانست کینه و ئشمنی خود را نسبت به امام صادق فراموش کند ، به این فکر افتاد که مخفیانه امام را شهید کند . این بود که مقداری سم به یکی از اطرافیانش داد تا هر طور شده امام را به شهادت برساند . ماموران منصور مقداری انگور خریدند و انگور ها را به سم آغشته کردند و امام را مجبور کردند که از آن انگور ها بخورد .

بدین وسیله امام مسموم شد و در بستر بیماری افتاد . امام صادق که حس کرده بود با این بیماری از دنیا می رود ، اقوام و خویشاوندان را جمع کرد و به آن ها سفارش کرد که هرگز خدا را فراموش نکنند ؛ نمازی را که پیوندی است با خداوند بر پا دارند و همیشه به دیدن اقوام و آشنایان خود بروند .

... سرانجام در روز 25 شوال سال 148 هجری ، امام صادق در سن 65 سالگی به شهادت رسید و از دنیا رفت . پیکر پاک آن حضرت را در قبرستان بقیع ، در کنار پدر و پدر بزرگ و جدش به خاک سپردند . آن روز در مدینه ، شیعیان امام همه گریان بودند .....

« شهادت صادق آل محمّد بر تمام شیعیانان تسلیت باد ... »

 


خط خطــی شده در سه شنبه 88/7/21ساعت 7:50 عصر به قلمِ فاطمــه یــــادگـاری ( ) |